donderdag 6 maart 2008

De macht van de zoekmachine


Een mooie quote uit het boek Who Controls the Internet? Illusions of a Borderless World, van Jack Goldsmith en Tim Wu:

"The Yahoo story encapsulates the Internet's transformation from a technology that resists territorial law to one that facilitates its enforcement."

Hun boek probeert te bewijzen dat de aanvankelijke intentie om puur democratisch te werk te gaan, in de loop der tijd plaats heeft gemaakt voor de ondersteuning van, en deelname in, dictoriale regimes door kritische informatie af te schermen, zoals je momenteel kan zien in bijvoorbeeld China, waar gecensureerde versies van Yahoo en Google draaien. Beide zoekmachines zijn daar verwikkeld in een moordende strijd over de verdeling van de markt. Hierbij lijkt het commerciƫle belang - buigen naar de wil van een dictatoriaal regime - te prevaleren boven het idealistische belang - wereldwijde toegang tot alle informatie op internet.

Hier en hier links naar recensies, lees hier het eerste hoofdstuk.

Banned commercials

In aansluiting op de vorige post over illegale concertregistraties. Erg leuk zijn ook de 'banned commercials'; reclames die nooit zijn uitgezonden vanwege hun controversiƫle inhoud (opvallend genoeg komen ze vaak uit Zweden en zijn enigzins pikant getint):

Illegale concertopnames op Youtube

NRC bericht vandaag in een leuk artikel over illegale concertopnames op Youtube. Aanvankelijk reageerden bands en platenmaatschappijen kritisch op dit fenomeen, maar in toenemende mate publiceren zij eigenhandig concertregistraties van hogere kwaliteit. Eigenlijk een zelfde soort tegenbeweging als bij anti-kraak.

Een illegaal filmpje van Linkin Park: