woensdag 12 maart 2008

Opération lune



Tijdens een interview met de weduwe van Stanley Kubrick kwam een bijzonder verhaal aan het licht: Kubrick zou ooit benaderd zijn door de Amerikaanse regering om in een studio beelden te maken van de eerste mens op de maan, voor het geval er iets mis zou gaan met de echte maanlanding. De ruimtewedloop met Rusland zette Nixon onder druk. Hij wilde zeker stellen dat een Amerikaan als eerste voet op de maan zou zetten. Zien is geloven en hoe meer mensen geloofden in het Amerikaanse ruimteproject, hoe meer geld ervoor beschikbaar zou komen.
Dit bracht de makers van Dark side of the moon op een idee: in hoeverre kan je de waarheid manipuleren met beelden? Het antwoord zochten de makers in deze documentaire-intrige, een subtiele mix van feiten, fictie en hypothesen, rond een gebeurtenis die de 20ste eeuw markeerde: de landing op de maan.


bron: www.cinema.nl

Op mijn eigen blog heb ik mij al wat verdiept in de complottheorie over de maanlanding. In 2002 is er een documentaire gemaakt over de eerste maanlanding.
De documentaire is uiteraard te vinden op youtube.

Link naar documentaire:
part1, part2, part3, part4, part5, part6, part7, part8, part9

Mijn case-study wil ik richten op de organistaties/groepen mensen die beweren dat de maanlanding die toendertijd op de televisie verscheen niet echt was.

Ik heb mijn onderzoeksvraag als volgt geformuleerd:

Op wat voor een manier wordt het medium internet ingezet om complottheorieën te versterken/ beïnvloeden/creëren ?

De documentaire kan ik als startpunt gebruiken. Vervolgens ga ik op internet zoeken hoe bepaalde groeperingen het internet gebruiken om hun standpunten te verdedigen.

De grootste viral hits op een rijtje...

Virals doen het goed in advertising.
Het zijn vaak korte hypes. Leuk om de meest opvallende van de laatste jaren in één clip langs te zien komen. Een groep genaamd de Cakke Team heeft het gemaakt.

Het refrein van het lied (melodie "We didn't start the Fire" van Billy Joel):
The Internet Stars are Viral
and they’re always spreading
from the Diggs they’re getting
The Internet Stars are Viral
no we may not need them
but we cant delete them

Welke "klassiekers" komen langs?
Een greep :
- Techno Viking (begint het clipje mee)
- Lonely Girl Fifteen
- Red Clip ruilen
- Bonzai Kitten
- Howard Dean gaat los
- Diet Coke en Mentos
- Duitse jongetje schreeuwend

De zin en onzin van advertenties in sociale netwerken

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20071220_de_zin_en_onzin_van_advertenties_in_sociale_netwerken/

Concurrentie tussen Microsoft, Google en Yahoo

Dat Google en Microsoft en Yahoo! steeds grotere concurrenten van elkaar worden is duidelijk te zien op het internet. Waar google met Gmail met een grote opslagruimte komt, wordt er door Microsoft met Live Hotmail gereageerd. Komt Google met Google Earth en google maps reageren de concurrenten met Yahoo! Maps en Microsoft Virtual Earth.

Yahoo!, die van de 3 het kleinste aandeel heeft, probeert de concurrentie aan te gaan met Googles betaalmethode Checkout door samen te gaan werken met Paypal dat van Ebay is. Ook al eerder was er op andere vlakken hevige concurrentie te bekennen.

Google reageert daarentegen met het aanbieden van uitgebreide online diensten zoals webbased presentatiesoftware, een soort online Powerpoint dat een grote concurrent zal zijn van de normale Powerpoint versie van Microsoft.

Bronnen: 
http://www.infoworld.com/article/07/04/17/HNyahoopaypal_1.html


Meer informatie over Google, hebben ze een eigen Blog:

http://googleblog.blogspot.com/2007/04/were-expecting.html

Internet in de reclame

De reclame heeft internet ontdekt maar langzaam begrepen. In de tweede helft van de jaren negentig begonnen de meeste reclamebureaus wel een afdelinkje dat voor hun klanten websites en webvertising kon maken, en desnoods kochten ze een bedrijfje. Maar de ‘echte’ reclamemakers bemoeiden zich er nauwelijks mee; ze begrepen het nog niet, waren onbekend met de techniek en keken ene beetje neer op formaten 468 bij 60 pixels. Ze gingen gewoon door met het maken van tv-commercials, en lieten internetwerk over aan groepjes nerds die wel de techniek kenden maart meestal minder van reclame wisten.

Onderhand werd internet misbruikt als reclamemedium door scharrelaars die het geen probleem vonden als de consument zich er scheel aan ergerde, dus volgen de pop-ups en andere irritante reclamevormen je om de oren.

De reclamebranche liet daarmee een gat vallen waar een ander soort bureaus graag insprong. Er ontstond een oerwoud van clubjes die opdrachtgevers adviseerden op het gebied dat traditioneel bij de reclamebureaus hoorde: de communicatie tussen merk en consument. Reclamemakers raakte pas weer een beetje geïnteresseerd toen de ‘Viral’ in zwang kwam: ‘iets’ werd al vrij snel een filmpje, en dat begrepen reclamemakers (en opdrachtgevers) natuurlijk wel.

De traditionele bureaus lopen inmiddels de achterstand wel een beetje in, mede door er een generatie reclamemakers het vak inkomt die is opgegroeid met internet. Ondertussen beginnen de bureaus die ooit begonnen zijn als internetspecialisten behoorlijk wat van reclame te begrijpen. Sterker, de meeste van die bureaus hebben zich inmiddels aangemeld bij de VEA, de branchevereniging van de reclamebureaus.

Op internet gaat het om marketing in zijn puurste vorm: je moet echt uitgaan van de consument. Dus niet denken: wat willen wij graag vertellen, maar: wat zouden mensen graag willen zien. Wat willen ze weten, wat willen ze doen?

BRON:
Hans van Dijk - Zapklare Brokken (Alles wat je moet weten over reclame)

Security Camera's Online

Hier nog wat links die ik nog tegen kwam:

http://www.c-h-a-o-s.com/2007/08/11/sniping-the-security/
http://www.webcamspider.com/countries.php
http://www.householdhacker.com/?p=24#comments

En bij de laatste werd in de comments deze interresante post gedaan:

I have some questions. Reply me as soon as possible.

1. How do you know if this is REAL?
2. What guarantee do you have if it is LIVE?
3. Won’t I get caught snooping?















http://robocam.eindhoven.nl/view/index.shtml

Alternatieve Zoekmachine (Jonathan Harris)

Met deze soort van "zoekmachine"kan je misschien andere
dingen vinden die je op google niet vindt

Een soort van sterrenhemel waar je ook mee kan zoeken

http://universe.daylife.com/

books.google.nl

Nog een boek wat je zoch nodig voor dit onderwerp?
http://books.google.nl/

Haal ze (soms) helemaal hier af als PDF